Jukka sääksen syysmuutto 2009

Avatar
tantta
Registered user
Viestit: 1919
Liittynyt: 28 Syys 2009 12:50
14
Paikkakunta: Kanta-Häme, Suomi, Finland

Viesti Kirjoittaja tantta »

:ifly: Hienoa kuulla, että Välimeren ylitys meni onnistuneesti! Ja minnekäs :fi: :eagle: Jukka seuraavaksi suuntaa? No, odotellaan luottavaisena tietoja, kyseessä kuitenkin "kokenut" muuttaja :dance:
"To do is to be"-Socrates
"To be is to do"-Plato
"Do be do be do"-Frank Sinatra
Avatar
prinla
Registered user
Viestit: 118
Liittynyt: 11 Loka 2009 14:24
14
Paikkakunta: Päijät-Häme, Suomi

Viesti Kirjoittaja prinla »

:fi: Jukka on 19.10 paikannusten mukaan lennellyt jo hyvän matkaa Nigerin puolella. Suunta tuntuu olevan rannikolle. Nyt on vettäkin jo paljon lähempänä kuin Libyassa. Hyvä näin. :appalause:
Kun lopetat kuun tavoittelun taivaalta,putoavat tähdet syliisi.
Avatar
Kaari
Registered user
Viestit: 957
Liittynyt: 05 Loka 2009 15:01
14
Paikkakunta: Espoo, Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Kaari »

:eagle: Hyvin on Jukka tankannut puolalaista kalaa kun on jo noin pitkällä Afrikassa, lepoaika Puolassa oli varmaan paikallaan Turvallista ja hyvää matkaa edelleen Jukka.
Avatar
Pb
Site Admin
Site Admin
Viestit: 2214
Liittynyt: 11 Syys 2009 08:38
14
Paikkakunta: Espoo, Suomi Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pb »

Kuva

16.10.

Kello 7 signaali tuli vielä yöpymispaikalta. Kello 13 Jukka oli matkannut 200 km etelälounaaseen (P93). Sen jälkeen se lensi vielä 79 km eteläkaakkoon ja asettui yöksi autiomaan keskeltä löytyneen jokirotkon äärelle (P94–P95).

17.10.

Tämän päivän aikana Jukan matka jatkui varmaankin maaston topografiaa noudattaen hieman polveillen – kello 13 Jukan lentokorkeus oli 1 499 m ja nopeus 39 km/h (P98). Lentomatkaa uudelle yöpaikalle kertyi 293 km (P99–P101).

18.10.

Kello 8 Jukka oli ilmeisesti juuri noussut lentoon, koska se oli edennyt vain 8 km yöpymispaikaltaan (p102). Jukka ylitti Libyan ja Nigerin rajan puolenpäivän aikaan ja pysähtyi yöpuulle vasta 356 km lennon jälkeen (P105–P109). Kello 14 Jukan lentokorkeus oli 1 949 m ja satelliitin rekisteröimä nopeus 59 km/h (P104).

19.10.

Kello 8 ja 11 signaalit kertoivat, että Jukka oli lennossa noin 800 m korkeudella. Satelliitin mittaamat hetkelliset nopeudet olivat 31 ja 48 km/h (P110 ja P111).


Lähde: Luonnontieteellinen keskusmuseo, Helsingin yliopisto



  On nuo muutot läpi kuivien aavikoiden aivan uskomattomia suorituksia...minneköhän Jukan matka jatkunut,,, Niger joelle vai suoraan merta kohti?  
Ei minua varten tarvii keittää... :cb:
Annie

Viesti Kirjoittaja Annie »

Yritin katsoa myös GEartista Jukan reittiä, siellä ei minulla löydy matkaa niin pitkälle kuin tuossa laittamassasi karttalinkissä. Onkohan mulla jotenkin väärin asennettu Jukan reitti sinne, vai tuleeko GE vaan vähän myöhemmin? Viimeinen paikannus siellä minulla on 92.
Avatar
tantta
Registered user
Viestit: 1919
Liittynyt: 28 Syys 2009 12:50
14
Paikkakunta: Kanta-Häme, Suomi, Finland

Viesti Kirjoittaja tantta »

Annie kirjoitti:Yritin katsoa myös GEartista Jukan reittiä, siellä ei minulla löydy matkaa niin pitkälle kuin tuossa laittamassasi karttalinkissä. Onkohan mulla jotenkin väärin asennettu Jukan reitti sinne, vai tuleeko GE vaan vähän myöhemmin? Viimeinen paikannus siellä minulla on 92.
Hei Annie, mulla näkyy kyllä GEssä, mutta mulla se ei päivity itsestään, otan uusimman reitin aina uudestaan Jukan kotisivun kartalta.
"To do is to be"-Socrates
"To be is to do"-Plato
"Do be do be do"-Frank Sinatra
Avatar
Pb
Site Admin
Site Admin
Viestit: 2214
Liittynyt: 11 Syys 2009 08:38
14
Paikkakunta: Espoo, Suomi Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pb »

Katselin tuossa tarkemmin Nigerin "maisemia" Jukan reitiltä. Tuon 19. päivän tiedon mukaan reitti kulkee Ténérén aavikkoalueen halki.. Tuosta viimeisimmästä paikannuksesta on matkaa n. 420 km (lounaaseen) paikkaan, jossa on ollut L'Arbre du Ténéré eli Ténérén puu. Se oli akaasia (Acacia raddiana tai Acacia tortilus) ja oli maailman syrjäisin puu. Se toimi Saharan autiomaassa Nigerin koillisosan Ténérén alueen karavaaneille maamerkkinä. Puu oli niin tunnettu, että se oli ainoa puu, joka oli merkitty karttaan, jonka mittakaava oli 1:4 000 00




Ténéré on aavikkoalue eteläisessä Saharassa, joka ulottuu koillisesta Nigeristä läntiseen Tšadiin. Se on pinta-alaltaan noin 400 000 km². Sen rajoina on perinteisesti pidetty Aïrvuoristoa lännessä, Ahaggarvuoristoa pohjoisessa, Djadon tasankoa koillisessa, Tibestivuoristoa idässä ja Tšadjärveä etelässä.

Nimi Ténéré tulee tuaregikielestä ja tarkoittaa "aavikkoa".

Ténéré on äärimmäisen kuivaa ja kuumaa aluetta. Vuotuinen sademäärä on yleensä noin 25 mm. Vettä on äärimmäisen vaikea löytää edes maan alta. Kaivoja on vähän, ja ne saattavat olla satojen kilometrien päässä toisistaan.





Ei minua varten tarvii keittää... :cb:
Annie

Viesti Kirjoittaja Annie »

tantta kirjoitti: Hei Annie, mulla näkyy kyllä GEssä, mutta mulla se ei päivity itsestään, otan uusimman reitin aina uudestaan Jukan kotisivun kartalta.
Tein ohjeesi mukaan, nyt näkyy mullakin. Kiitos, tantta!

Niin, minneköhän Jukan matka onkaan jatkunut? Kaksi vuorokautta on mennyt viim. paikannuksesta. Suunta on kuin Niger-joelle..

Piti taas katsoa läpi nuo seurattujen suomalaissääksien talvehtimiskohteet. Itäisen reitin lentäjistä Afrikkaan tulijoista 4 oli viettänyt talven Kamerunissa, 1 Päiväntasaajan Guineassa, 1 Norsunluurannikolla ja Harri (maailmanennätyssääksi muuttomatkallaan, joka oli 12 500 km) Etelä-Afrikan eteläkärjessä. .. Jukan suunta tosiaan on 19.10. ollut Kamerunia pohjoisemmaksi, mutta se ei toki tässä vaiheessa vielä kerro mitään talvikodin tulevasta paikasta. Hyvää matkaa Jukalle täältä toivotetaan!! :wave: :dancegirl: Kuva
Avatar
Molly
Registered user
Viestit: 5111
Liittynyt: 27 Syys 2009 21:09
14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Molly »




Tässä vähän lisää kuvia tuosta puusta :think: Sillä olisi varmaan ollut paljon kerrottavaa, jos se olisi pystynyt siihen :book:

:shake: Molly
All the birds have flown up and gone; A lonely cloud floats leisurely by. We never tire of looking at each other - Only the mountain and I. -Li Po-
Annie

Viesti Kirjoittaja Annie »

Ploughboy kirjoitti:Tuosta viimeisimmästä paikannuksesta on matkaa n. 420 km (lounaaseen) paikkaan, jossa on ollut L'Arbre du Ténéré eli Ténérén puu. Se oli akaasia (Acacia raddiana tai Acacia tortilus) ja oli maailman syrjäisin puu. Se toimi Saharan autiomaassa Nigerin koillisosan Ténérén alueen karavaaneille maamerkkinä. Puu oli niin tunnettu, että se oli ainoa puu, joka oli merkitty karttaan, jonka mittakaava oli 1:4 000 00
Tuo oli mielenkiintoista kuulla!! Sallitaanko poikkeama sivupolulle? Akaasiasta kun muistuu mieleeni muutaman vuoden takainen Skånen matkani. Yritin tuoda sieltä "paikallisen" akaasian juurakkoa multineen muovikassissa ja kahdessa lentokoneessa. Kotona sitten olin vähän ihmeissäni sen kanssa ja soitin ohjeita Turun kasvitieteelliseltä puutarhalta ja sain kuulla, että tuo yksilö todennäköisesti selviäisi Suomessa vain huonekasvina. Paha kyllä, ei sekään onnistunut.. Tuossa ploughboyn linkissä kerrottiin, että akaasiaa on 1300 (!) lajia, ja tuolta kasvitieteellisestä kuulin, että on tietty laji (nimi on hävinnyt), joka selviytyy hyvin Tanskan korkeudella ja ilmeisesti sitten myös Skånessa [muttei enää läntisessä Suomessa]. :mrgreen: Kuva
Avatar
Oma
Registered user
Viestit: 1494
Liittynyt: 30 Syys 2009 18:05
14
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Oma »

Kiitos hienosta Jukka sääksen tietopaketista. Ikävä Annie, että akaasiasi kieltäytyi yhteistyöstä! :sad2:
Avatar
Pb
Site Admin
Site Admin
Viestit: 2214
Liittynyt: 11 Syys 2009 08:38
14
Paikkakunta: Espoo, Suomi Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pb »

Karttatiedot päivittyneet!

Kuva



20.10.

Jukka oli vielä kello 8 yöpymispaikalla (P116). Tämän päivän osalle kertyi vain 99 lentokilometriä Ténérén loputtomalla hiekka-aavikolla (P118–P119).

21.10.

Kello 5 (P120) jälkeen seuraava signaali saatiin vasta kello 17 yöpymispaikalta (P121–P125) 177 km pituisen lennon päätteeksi.

22.10.

Kello 5 Jukka oli vielä yöpymispaikalla (P125). Kello 8 ja 14 välisenä aikana se lensi 298 km eli keskinopeudella 50 km/h. Satelliitin määritysten mukaan hetkelliset nopeudet kello 8, 11 ja 14 olivat vastaavasti 59, 62 ja 43 km/h eli kohtalaisen hyvin sopusoinnussa keskinopeuden kanssa. Kello 14 Jukan lentokorkeus oli 1 328 m (P128).


Lähde: Luonnontieteellinen keskusmuseo, Helsingin yliopisto
Ei minua varten tarvii keittää... :cb:
Avatar
Millan
Registered user
Viestit: 6507
Liittynyt: 27 Syys 2009 20:52
14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Millan »

Huomenta, ja kiitos päivityksestä, Bloughboy :mornincoffee:

Tulipa kysymys eteeni tuosta lentokorkeudesta, 1328 m...ja pilvistä... :eagle:

Eivät siis lennä pilvessä, vaan: "Pilvet hillitsevät muuttoa merkittävästi vain silloin, kun yhtenäiset (6/8-8/8) tiheät ja paksut sumu- tai kumpukerrospilvet sijaitsevat hyvin matalalla eli alle 300 metrin korkeudessa. Kuten sumussakin, ohut ja läpikuultava alapilvi ei ole yhtä jarruttava. Kaukaa tuleva arktinen muutto voi olla voimakasta alapilvien ala- tai yläpuolella, jos lintujen lähtöpaikalla ei ole alapilviä, mutta ne kohtaavat muuttomatkalla pilvikerroksia. Silloin ne eivät keskeytä muuttoa vaan hakeutuvat joko pilvien ylä- tai alapuolelle."

Ja tuo on lainaus

:wave:
Marita...sääksikummitäti
Annie

Viesti Kirjoittaja Annie »

Ploughboy kirjoitti: 22.10.
Kello 5 Jukka oli vielä yöpymispaikalla (P125). Kello 8 ja 14 välisenä aikana se lensi 298 km eli keskinopeudella 50 km/h. Satelliitin määritysten mukaan hetkelliset nopeudet kello 8, 11 ja 14 olivat vastaavasti 59, 62 ja 43 km/h eli kohtalaisen hyvin sopusoinnussa keskinopeuden kanssa. Kello 14 Jukan lentokorkeus oli 1 328 m (P128).[/i]
Hienosti on Jukka tullut halki Ténérén autiomaan. Nyt ehkä jo Nigerian puolella, kun ajatellaan että eilen on klo 14 ollut hyvässä lentokorkeudessa ja saattanut edetä 300 kilometriäkin kuudessa tunnissa. Nigeriassa näyttää jo inhimilliseltä, on vettä ja puustoa.. ja Kamerun siinä vieressä. :) Jukallahan on jo jokin tuttu talvehtimispaikka olemassa, mielenkiintoista nähdä missä. :fi: :goodjob: :wave:
Annie

Viesti Kirjoittaja Annie »

Millanille kiitos kiinnostavista pilvi- ja tuulivaikutustiedoista lintujen muutossa, niitä varmaan jatkossakin muuttojen kera "sulatellaan". :headroll: :wave:
Lukittu