Jukka sääksen syysmuutto 2009

Avatar
Pb
Site Admin
Site Admin
Viestit: 2214
Liittynyt: 11 Syys 2009 08:38
14
Paikkakunta: Espoo, Suomi Finland
Viesti:

Jukka sääksen syysmuutto 2009

Viesti Kirjoittaja Pb »

:fi: Toivottavasti saamme pian lisätietoa Jukka sääksen matkasta.
Ei minua varten tarvii keittää... :cb:
Avatar
tantta
Registered user
Viestit: 1919
Liittynyt: 28 Syys 2009 12:50
14
Paikkakunta: Kanta-Häme, Suomi, Finland

Viesti Kirjoittaja tantta »

No tässäpä uutinen josta odotan lisätietoja malttamattomana :headroll:
"To do is to be"-Socrates
"To be is to do"-Plato
"Do be do be do"-Frank Sinatra
Avatar
Pb
Site Admin
Site Admin
Viestit: 2214
Liittynyt: 11 Syys 2009 08:38
14
Paikkakunta: Espoo, Suomi Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pb »

:yess: :fi: Kuva
Jukka-sääksen syysmuutto 2009

Vielä 24.9. kello 09 paikallista aikaa Jukka oli kotivesillään Mallasselällä. Samana päivänä ei yllättäen tullutkaan muita paikannuksia valoisana aikana, vaikka juuri edellä on kerrottu lähettimen uskomattoman luotettavasta toiminnasta! Illalla kello 21 Jukka oli joka tapauksessa Pohjois-Virossa noin 17 km lounaaseen Rakveren kaupungista (paikannukset P2-P4). Seuraavanakaan päivänä (25.9.) valoisan ajan paikannukset eivät onnistuneet. Vasta puolenyön aikaan Jukka löytyi Liettuasta, Ingalinan ydinvoimalasta 24 km länsilounaaseen (P5-P8). Matkattuaan (P9-P10) 100 km Jukka vietti yönsä (26.–27.9.) edelleen Liettuassa, Vilnasta 35 km eteläkaakkoon sijaitsevalla alueella (P11-P16).

Lähettimen vajaatoiminta jatkui myös 27.9., jolloin ei saatu yhtään havaintoa kello 9 jälkeen, ja 28.9., jolloin ensimmäinen havainto saatiin vasta puoliltaöin. Tuolloin Jukka oli yöpuulla Valko-Venäjällä noin 193 km Minskistä länsi lounaaseen. (P18-P19)


Luonnontieteellinen keskusmuseo, Helsingin yliopisto Teksti: Pertti Saurola
Ei minua varten tarvii keittää... :cb:
Avatar
Pb
Site Admin
Site Admin
Viestit: 2214
Liittynyt: 11 Syys 2009 08:38
14
Paikkakunta: Espoo, Suomi Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pb »

:fi: Kuva



Karttasivulta myös Reitti Google Earthissa(KML tiedosto)

© Luonnontieteellinen keskusmuseo
Ei minua varten tarvii keittää... :cb:
Avatar
Millan
Registered user
Viestit: 6507
Liittynyt: 27 Syys 2009 20:52
14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Millan »

Kiitos, Ploughboy, kun pidät meitä ajantasalla.

Jukka-sääkselle hyvää matkaa :cheekkiss: :eagle:

Muutama sateliittilähettimellä varustettu lintu antaa enemmän tietoa muutosta, talvehtimisajoista...tietenkin vain pysähtymisten ja matkanteon pituuden ja nopeuden suhteen. Laitetaan vielä pieni, keveä laajakulmakamera mukaan :laugh: . Ehkä sellaista on harkittukin?

Niin, siis lähettimet muutamilla sääksille ja sitten voitaisiikin yleiset alumiinirengastukset lopettaa. :jippu: :D
Marita...sääksikummitäti
Avatar
Pb
Site Admin
Site Admin
Viestit: 2214
Liittynyt: 11 Syys 2009 08:38
14
Paikkakunta: Espoo, Suomi Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pb »

Sääksisäätiön tiedote 1.10.2009







Jukan vaiheista tullaan kertomaan myös




&


Ei minua varten tarvii keittää... :cb:
Avatar
stadinmummo
Registered user
Viestit: 1832
Liittynyt: 27 Syys 2009 22:20
14

Viesti Kirjoittaja stadinmummo »

On aivan ihana seurata myös Ihan "omaa" satelliittisääkseä. :fi:
Jukka-pojan reitti asettui ihan vahingossa GE:n maastoon, kun avasin katsoakseni tyttöjen matkaa, mutta enpä valita.
Ihan kiva saada ajantasaista tietoa näiltäkin sivuilta, jos ei aina ehdi käymään "maailmalla" Kiitos :bow:
Huomiseen.
A bird does not sing because it has an answer; it sings because it has a song. - Chinese proverb
Annie

Viesti Kirjoittaja Annie »

Ploughboy kirjoitti: Vielä 24.9. kello 09 paikallista aikaa Jukka oli kotivesillään Mallasselällä. Samana päivänä ei yllättäen tullutkaan muita paikannuksia valoisana aikana, vaikka juuri edellä on kerrottu lähettimen uskomattoman luotettavasta toiminnasta!
:roll: (se tekniikan toimivuudesta :magic: ). Kiitos tiedoista, Ploughboy. :shake: Olen tänään jo muutamaan kertaan jumittunut/ unohtunut GE:iin. Nyt siellä on jo aika monta (minulle monta) lentoreittiä, no ei siis muita kuin viime ja tämän vuoden LG:n ensimuuttajat, sitten Pete, ja nyt Jukka. Tarkkoja tietoja suomalaisista sääksistä "saadaan"/annetaan yleisesti tiedoksi - toisin kuin skottisääksien kohdalla. Yritin miettiä, miten voisi "katsella" Jukan lentämää reittiä :think: - meneekö oikein edes tämä, jos sanon, että lentää itäistä reittiä, kun taas Pete meni läntisempää reittiä? :interview:
Annie

Viesti Kirjoittaja Annie »

Ploughboy kirjoitti:
:loveshower: Vau, mitä kuvia! Kaikki, kaikki tyynni. Kuvaajalta, ja Jukalta! :greenstars:
Kiitos, että toit nämä iloksemme, Ploughboy. :flowers:

Onnellista muuttoa Jukka-sääkselle! :dancegirl: :wave: :eagle:

Tarkennusta ( :coffee: )02.10.2009:
Ensinäkin huomenta kaikille! ..niin tuo ilmaisuni Kaikki, kaikki tyynni jne., vain osin kuvaa sitä, mitä ajattelin...kun väsyneenä yrittää sanoa vähin sanoin... :tired: Yritetään uudestaan :dunno: : kaikki ne kuvat jotka katsoin (niitä oli paljon, muttei likipitäenkään kaikkia!!!) olivat upeita, mikä sai minut vakuuttuneeksi, että aivan varmasti kaikki muutkin ovat. Ja toinen asia johon kiinnitin huomiota, oli se miten upealta Jukka-sääksi niissä kaikissa näyttikään, niin rauhallisesta ja varmalta, juuri mitä Millan kuvasit tänään Aamukahvilassa. Ja se mitä kertaalleen yöllä kirjoitin, mutta pyyhin sitten pois, niin tuohon "katsomisotokseeni" sisältyi pari "lystikästäkin" kuvaa: "Käsilläseisonta", ja "Ilmajarrutus" :dance: (inhimillisestä tarkastelukulmasta käsin nimettynä). Käsittämättömän upea lintu!
Täytyy ajan kanssa perehtyä Jukan tietoihin lähemmin.
Viimeksi muokannut Annie, 02 Loka 2009 13:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tantta
Registered user
Viestit: 1919
Liittynyt: 28 Syys 2009 12:50
14
Paikkakunta: Kanta-Häme, Suomi, Finland

Viesti Kirjoittaja tantta »

:coffee: huomenta kaikille! Sain ilmeisesti vahingossa tallennettua :fi: Jukan tähän astisen reitin GEhen :unsure: . Kokeilin kiertomatkaa, mutta meni ensimmäisen etapin aivan liian nopeasti, täytynee mennä "käsipelillä" :yesyes:
"To do is to be"-Socrates
"To be is to do"-Plato
"Do be do be do"-Frank Sinatra
Avatar
Millan
Registered user
Viestit: 6507
Liittynyt: 27 Syys 2009 20:52
14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Millan »

:hi: Aurinkoista perjantaita!

Ihanan taitavia olette, en ole vielä keksinyt miten tallentaa reitti tuonne GE:hen...opetellaan!

Jukka-sääksen seurannan yksi tavoitteista lienee tämä (lainaus keskusmuseon tekstistä):

Pete-sääksi oli Pohtiolammen vakiovieras. Kannattiko myös Jukan lähteä kalaisasta lähipiiristään lentämään 40 km edestakainen matka Pohtiolammelle saadakseen luonnonkalaa rasvaisempaa kirjolohta?


:e=mc2: Pohdintaani nyt: Tarkoittako tämä sitä, että jos Jukka-sääksi selviää muuttomatkoista niin vastaus on: Kyllä kannatti!

Jatkan pohdintaani... :coffeebath: (Mitä tuo cb tarkoittaa) Olenko minä kyselyiässä? :yesyes:
Marita...sääksikummitäti
Avatar
Pb
Site Admin
Site Admin
Viestit: 2214
Liittynyt: 11 Syys 2009 08:38
14
Paikkakunta: Espoo, Suomi Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pb »

Millan kirjoitti: Jatkan pohdintaani... :coffeebath: (Mitä tuo cb tarkoittaa) Olenko minä kyselyiässä? :yesyes:
no tuotanoinnii.... cb = coffee bath - vaikka kyllä tuo litku näyttää enempi teeltä ... Kuva
Ei minua varten tarvii keittää... :cb:
Avatar
Millan
Registered user
Viestit: 6507
Liittynyt: 27 Syys 2009 20:52
14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Millan »

:ashame: Kiitos kohteliaasta ...empimisestä... :grin_2:

Jatketaan harjoittelua... :bass:
Marita...sääksikummitäti
Avatar
tantta
Registered user
Viestit: 1919
Liittynyt: 28 Syys 2009 12:50
14
Paikkakunta: Kanta-Häme, Suomi, Finland

Viesti Kirjoittaja tantta »

Millan, kokeilepa: Klikkaa tuolta ylempää Ploughboyn kirjoituksesta "Jukan reitti kartalla", siitä aukeaa kartta, jonka alapuolella "Reitti Google Earthissa (KML-tiedosto)" klikkaa sitä, ja voilà

Näin ainakin luulen itse tehneeni... :puzzled:
En tiedä, täytyykö se ladata joka päivityksestä jatkossa uudelleen, mutta selvinnee, kun Jukka etenee
:coffeebath: tää vois olla kans coffee break?
"To do is to be"-Socrates
"To be is to do"-Plato
"Do be do be do"-Frank Sinatra
Avatar
Control
Registered user
Viestit: 1154
Liittynyt: 27 Syys 2009 22:03
14

Viesti Kirjoittaja Control »

Ei tarvitse joka kerta uudelleen ladata, mutta se pitää tallentaa "väliaikaisista paikkamerkinnöistä" "omiin paikkamerkintöihin". Ja se toimenpide löytyy oikean napin takaa näppärästi. :magic:
Lukittu