lmari-satelliittisääksi / kevätmuutto 2013
Miksi Ilmari ei etene? Toivottavasti siihen löytyy syy eikä mitään ikävää sellaista. Huolestuttaa kuitenkin.
Ilmari on jo Puolassa, paikannus aamulla 03.00. Taitaa ehtiä jo viikonlopuksi kotiin.
Kiitokset tiedoista! Nyt on Ilmari paikannettu kartallekin.
Luonto 18.4.2013 klo 15:31 | päivitetty 18.4.2013 klo 15:45
Ilmari-sääksi lähestyy kotimaata
Ilmari-sääksi lähestyy kotimaata
Kiitos Mimmu tuosta Ylen uutisesta! Turvallista loppumatkaa Ilmarille Hattulan pesälle!
Tervetuloa Ilmari
Ilmari ihmeellinen lintu. Hyvin olet matkasi suorittanut, onnea loppumatkallekin.
Tervetuloa Ilmari Ajelin eilen Ilmarin kalastusvesien seutuvilla ... vielä olivat jäisiä. Onneksi on nuo virtapaikat . Varo Ilmari kalaverkkoja! Olin muuten ihan varma, että voitan sen kuvauspaikan ja arvaan Ilmarin saapumisajan tasan oikein. En siis koskaan ole mitään voittanut, mutta nyt mulla oli sellainen tunne että nappaa. Kuten tiedättekin, ei onnistunut. Asentelin kameraakin jo valmiiksi . No pääasiahan tässä on on, että Ilmari on turvassa
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovesta hiihtäminen.
- tantta
- Registered user
- Viestit: 1919
- Liittynyt: 28 Syys 2009 12:50
- 14
- Paikkakunta: Kanta-Häme, Suomi, Finland
GoogleEarthissa viimeisimmät paikannuspompulat vielä Virossa, mutta teksti on jo Luomuksen sivuille laitettu
17.4.
Edellisen päivän tiedot eivät toiveista huolimatta tarkentuneet 21.4. tulleessa tietopaketissa. Sen sijaan tälle päivälle saatiin peräti kymmenen GPS-paikannusta. Ilmari ylitti Slovakian rajan hieman ennen kello 11 paikallista kesäaikaa ja siirtyi Puolan ilmatilaan arviolta kello 13:30. Yöpymispaikalleen, joka sijaitsi 136 kilometriä suoraan itään Krakovasta ja 71 kilometriä länteen Ilmarin syksyisestä reitistä, Ilmari saapui kello 19 paikallista kesäaikaa. Päivälle kertyi 229 matkakilometriä.
18.4.
Tänään oli vuorossa rivakka lento halki itäisen Puolan. Varsova ohittui kello 13 paikallista aikaa ja Liettuan raja ylittyi hieman kello 19 jälkeen Liettuan kesäaikaa. Yöpymispaikalle, joka sijaitsi 28 km Kaunaksesta lounaaseen, tuli päivän aikana lentomatkaa kaikkiaan 520 km.
19.4.
Määrätietoinen matkanteko jatkui. Ilmari ylitti Latvian rajan ennen kello kello15 paikallista kesäaikaa ja ehti illaksi Viron puolelle 400 km lennon jälkeen.
20.4.
Vaihteeksi edessä oli rauhallinen eteneminen. Kilometrejä päivän aikana siunaantui vain 120. Ilmari lopetti muuttonsa jo kello 15 paikallista kesäaikaa, jolloin se oli 29 km Tallinnasta kaakkoon ja vain sadan kilometrin eli enimmillään neljän tunnin lennon päässä Suomen rannikosta. Pienen paluuperän jälkeen Ilmari asettui yöpuulle.
21.4.
Valitettavasti tämän päivän aikana tulleet tietopaketit eivät vielä sisältäneet GPS-paikannusta Suomesta, vaikka Ilmari oli viimeisessä tietopaketissa tulleen tarkkuusluokan ”0” Doppler-paikannuksen mukaan kello 14:57:49 Suomen kesäaikaa Lopen kirkolla! Eli noin kolmen peninkulman päässä pesältä! Vasta seuraavan tietopakettiryppään jälkeen päästään tekemään yhteenveto Ilmarin kevätmuutosta 2013.
lähde
Hienosti tehty, Ilmari
17.4.
Edellisen päivän tiedot eivät toiveista huolimatta tarkentuneet 21.4. tulleessa tietopaketissa. Sen sijaan tälle päivälle saatiin peräti kymmenen GPS-paikannusta. Ilmari ylitti Slovakian rajan hieman ennen kello 11 paikallista kesäaikaa ja siirtyi Puolan ilmatilaan arviolta kello 13:30. Yöpymispaikalleen, joka sijaitsi 136 kilometriä suoraan itään Krakovasta ja 71 kilometriä länteen Ilmarin syksyisestä reitistä, Ilmari saapui kello 19 paikallista kesäaikaa. Päivälle kertyi 229 matkakilometriä.
18.4.
Tänään oli vuorossa rivakka lento halki itäisen Puolan. Varsova ohittui kello 13 paikallista aikaa ja Liettuan raja ylittyi hieman kello 19 jälkeen Liettuan kesäaikaa. Yöpymispaikalle, joka sijaitsi 28 km Kaunaksesta lounaaseen, tuli päivän aikana lentomatkaa kaikkiaan 520 km.
19.4.
Määrätietoinen matkanteko jatkui. Ilmari ylitti Latvian rajan ennen kello kello15 paikallista kesäaikaa ja ehti illaksi Viron puolelle 400 km lennon jälkeen.
20.4.
Vaihteeksi edessä oli rauhallinen eteneminen. Kilometrejä päivän aikana siunaantui vain 120. Ilmari lopetti muuttonsa jo kello 15 paikallista kesäaikaa, jolloin se oli 29 km Tallinnasta kaakkoon ja vain sadan kilometrin eli enimmillään neljän tunnin lennon päässä Suomen rannikosta. Pienen paluuperän jälkeen Ilmari asettui yöpuulle.
21.4.
Valitettavasti tämän päivän aikana tulleet tietopaketit eivät vielä sisältäneet GPS-paikannusta Suomesta, vaikka Ilmari oli viimeisessä tietopaketissa tulleen tarkkuusluokan ”0” Doppler-paikannuksen mukaan kello 14:57:49 Suomen kesäaikaa Lopen kirkolla! Eli noin kolmen peninkulman päässä pesältä! Vasta seuraavan tietopakettiryppään jälkeen päästään tekemään yhteenveto Ilmarin kevätmuutosta 2013.
lähde
Hienosti tehty, Ilmari
"To do is to be"-Socrates
"To be is to do"-Plato
"Do be do be do"-Frank Sinatra
"To be is to do"-Plato
"Do be do be do"-Frank Sinatra
- tantta
- Registered user
- Viestit: 1919
- Liittynyt: 28 Syys 2009 12:50
- 14
- Paikkakunta: Kanta-Häme, Suomi, Finland
Viimeinen teksti Ilmarin kevätmuutosta tullut. Eli tarkka kotiintuloaika jää arvoitukseksi
22.4.
Valitettavasti 24.–25.4. saadussa tietopakettiinkaan ei sisältynyt tarkkoja GPS-paikannuksia Ilmarin saapumisesta 21.4. pesälleen. Ilmari oli joka tapauksessa pesällään tänään (22.4.) kello 7 paikallista aikaa ja siitä eteenpäin. Koska tarkka pesäpaikka Hämeenlinnan länsipuolella pidetään salassa, kartalle merkitty kevätmuuton viimeinen paikannus on Ilmarin kalastusmatkalta Vanajanselä Heinunlahden pohjukkaan.
Ilmarin kevätmuuton 2013 pituus Kamerunista Hattulaan oli kaikkiaan 23 vuorokautta ja 7 351 kilometriä. Lyhin eli maapallon isoympyrää pitkin laskettu reitti Kamerunista Hattulaan on 6 455 kilometriä eli tällä kertaa 896 km eli 12 % Ilmarin kevätmuutosta oli ”ylimääräistä”.
Ilmarin keskimääräinen etenemisnopeus oli kokonaisuudessaan 320 kilometriä vuorokaudessa. Jos lepo- ja tankkauspäivät 8.4. Kreetalla ja 14.–15.4. Serbiassa jätetään pois, keskimääräiseksi etenemisnopeudeksi matkapäivinä saadaan 368 kilometriä vuorokaudessa. Vastaavat nopeudet syksyllä olivat 261 km/vrk ja 320 km/vrk eli Ilmarin kevätmuutto eteni odotusten mukaisesti paljon ripeämmin kuin syysmuutto. Jukka-sääksen muutto eteni kaikkina keväinä 2010–2012 selvästi Ilmaria hitaammin.
Tästä eteenpäin Ilmaria seurataan pian avattavalla sivulla Kesä 2013.
Teksti: Pertti Saurola
lähde
22.4.
Valitettavasti 24.–25.4. saadussa tietopakettiinkaan ei sisältynyt tarkkoja GPS-paikannuksia Ilmarin saapumisesta 21.4. pesälleen. Ilmari oli joka tapauksessa pesällään tänään (22.4.) kello 7 paikallista aikaa ja siitä eteenpäin. Koska tarkka pesäpaikka Hämeenlinnan länsipuolella pidetään salassa, kartalle merkitty kevätmuuton viimeinen paikannus on Ilmarin kalastusmatkalta Vanajanselä Heinunlahden pohjukkaan.
Ilmarin kevätmuuton 2013 pituus Kamerunista Hattulaan oli kaikkiaan 23 vuorokautta ja 7 351 kilometriä. Lyhin eli maapallon isoympyrää pitkin laskettu reitti Kamerunista Hattulaan on 6 455 kilometriä eli tällä kertaa 896 km eli 12 % Ilmarin kevätmuutosta oli ”ylimääräistä”.
Ilmarin keskimääräinen etenemisnopeus oli kokonaisuudessaan 320 kilometriä vuorokaudessa. Jos lepo- ja tankkauspäivät 8.4. Kreetalla ja 14.–15.4. Serbiassa jätetään pois, keskimääräiseksi etenemisnopeudeksi matkapäivinä saadaan 368 kilometriä vuorokaudessa. Vastaavat nopeudet syksyllä olivat 261 km/vrk ja 320 km/vrk eli Ilmarin kevätmuutto eteni odotusten mukaisesti paljon ripeämmin kuin syysmuutto. Jukka-sääksen muutto eteni kaikkina keväinä 2010–2012 selvästi Ilmaria hitaammin.
Tästä eteenpäin Ilmaria seurataan pian avattavalla sivulla Kesä 2013.
Teksti: Pertti Saurola
lähde
"To do is to be"-Socrates
"To be is to do"-Plato
"Do be do be do"-Frank Sinatra
"To be is to do"-Plato
"Do be do be do"-Frank Sinatra