Terveisiä luonnosta

Sedna
Registered user
10

Viesti Kirjoittaja Sedna »

Siili-Pikkuinen on sitten herännyt talviuniltaan ja kahtena päivänä syönyt jo kunnon anoksen kissanruokaa. Nyt vain odotetaan, että luonnosta alkaisi saada ruokaa, ja vapaus voisi koittaa. Koko talven olen jännittänyt miten tuolla pesässä jaksetaan, onko liian kuuma tai kylmä. Jatkossakin uskallan ottaa alipainoisen siilin hoitoon.
Eilen koira huomasi myös metsälenkillä luonnonsiilin, joten sama näyttää aikataulu olevan. Vuosi sitten kalenterin mukaan myös ensimmäinen siilihavainto pihassa 24.5.
Huolena on nyt harakanpesä, joka on koivussa vain muutaman metrin päässä kuusesta, jonka alla on siilien ruokintahotelli. Olen monesti nähnyt kuinka harakat kiusaavat aikuisiakin siilejä ja kerran olen ollanut poikasen hoitoon harakoiden kynsistä. Tämä kuitenkin mehehtyi.
Ompas juusolla melkoinen katras, siinä lienee jo ollut poikasiakin. Täällä Kainuussa ei siilipopulaatio ehkä olekaan kovin suuri. Ja mikä järkyttävintä; kaduilla näkee yliajettuja siilejä varsinkin syksyisin. Luin hiljakkoin uutisen, jossa kerrottiin taksinkuljettajan saaneen 400 euron sakot siilin yliajosta. Tämä tulisi saattaa kaikkien autoilijoiden tietoon ja ilmoittajat valppaiksi!
marksaa
Global Moderator
8

Viesti Kirjoittaja marksaa »

... olen hämilläni, n. 100-150 m meiltä, kotirannallani on kuvattu nälkiintynyt harmaahylkeenpoikanen ja muutama päivä aiemmin n. 1-1,5 km meiltä merenrantaa pitkin, toinen poikanen, molemmat vietiin Korkeasaareen ruokittavaksi ja hoidettavaksi.
Mikä tässä nyt on niin outoa - no, olen useamman vuosikymmenen näitä vesiä ja rantoja liikkunut ja tähyillyt, mutta aiemmin ei ole hyljehavaintoja.
Syntyneet jäälautalle- lautat lähteneet liikkeelle, sulaneet - eksyneet emoistaan, joten poikasten imetysaika jäänyt liian lyhyeksi...
Raisa
Registered user
11

Viesti Kirjoittaja Raisa »

Mikä lintu on lentänyt päin ikkunaa? :smiley3932: Minä tiedän, tiedättekö te? ;) Kaikki hyvin, lintu jatkoi matkaansa saman tien. :ifly:

Kuva
When you talk, you are only repeating
what you already know,
but when you listen, you may learn something new.
~Dalai Lama~

Avatar is a part of the original image by Pieter Pretorius
Teppana
Registered user
11

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Raisa pistän arvaten että varpushaukka :roll:
- Aikainen lintu madon nappaa -
Control
Registered user
11

Viesti Kirjoittaja Control »

öö...mustarastas? :puzzled:
Raisa
Registered user
11

Kiitos arvauksista Teppana ja Control. Vastaus on tässä. :D Itse asiassa luulen, että se oli nimenomaan jompi kumpi noista kahdesta. Aika iso kumaus kuului, onneksi ei ollut vauhtia paljon.

Kuva
what you already know,
~Dalai Lama~

Teppana
Registered user
11

Viesti Kirjoittaja Teppana »

surullista katseltavaa :sad2: voivoi meitä ihmisiä :evil:
Näytä video - Click Mehttps://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... =2&theater[/video]
- Aikainen lintu madon nappaa -
Sedna
Registered user
10

Järkyttävä tarina ja niin tosi.
juuso
Registered user
8

Viesti Kirjoittaja juuso »

Kylmennyt ilma ja vesisade tuli todella pahaan aikaan, ensimmäinen uhri, juuri pesästä lähtenyt poikanen löytyi jo takapihalta polkukivetyksen viereltä. Ilmeisesti paleltunut siihen, löytöasento viittaisi tähän.
Kun tuo untuvapuku ei kestä vettä ja näin kylmää yhdessä. Voi surku mitkä ilmat, kato tulee olemaan kova pesästä lähteneiden kohdalla :sad2:
juuso
Registered user
8

Viesti Kirjoittaja juuso »

Siilit ovat olleet liikkeellä jo pitkään mutta edelliskesän ryntäystä ei ole ruokintapaikalla näkynyt, vain 3 siiliä käy syöttölaatikossa ruokailemassa. Viime kesän poikanen oli alkukesästä neljäs mutta liekö vanhempien saapuminen saanut kuopuksen häviämään näkyvistä. Valitettavasti on tiedostettava itselleen se tosiasia, että vähäluminen talvi etelässä ja lyhyt pakkasjakso on koitunut suurimman osan kohtaloksi ainakin täällä, talvipöntöistä huolimatta. Vain kahden näin keväällä kömpivän laatikoista ulos, muut ovat hakeutuneet luonnonpesiin ja menehtyneet :sad2: :sad2:
Raisa kyseli kuvaa ruokintapaikalta 17 siilin kera, nyt kun oppi kuvien lähetyksen niin tässä yksi, 13 sain kuvaan ja 2 paria nahisteli kuva-alan ulkopuolella yhtä aikaa, keskellä yksi viimekesän sympaattinen poikanen :)
Kuva
Taitaa vastaava jäädä kokematta tänä kesänä,sääli.
Sedna
Registered user
10

Juuso, palaan vielä siileihin, mutta ensin tuoreempi juttu.
"Tämän "konehuoneeni" ikkunan lähellä talon ja kadun välissä olevasa koivussa pesi tänäkin vuonna kirjosieppo. Lauantaiaamuna alkoi poikasten houkuttelu ulos pöntöstä. Molemmat emot lentelivät edestakaisin pöntölle ja takaisin, ruokaakaan ei silloin annettu. Tarkemmin ehdin seurata tilannetta illalla samalla kun katselin Latvian rengastusta ja poikasten reagointia. Homasin silloin, että koirassieppo kantoi ahkerasti ruokaa poikaselle, joka välillä kurkki aukosta. Sama jatkui koko sunnuntain aina iltamyöhään. Poikanen viihtyi ja pidempään näkyvissä leveä nokka auki ruokaa odotellen.Tänään aamulla puoli yhdeksän aikaan kurkistin tilannetta ja huomasin pienen harmaan pallon kadun toisessa reunassa. Pian emo kävikin tuomassa nopeasti ruokaa. Kiiruhdin heti siirtäämään ilmeisesti vielä lentokyvyttömän poikasen vieresen naapurin orapihlaja-aidan taakse, jossa olin nähnyt emojen liikkuvan ilmeisesti toisia poikasia ruokkien. Tulin sisälle ja jäin katselemaan ikkunasta. Pian emo pyörähtkin kadun reunassa. Sen jäleen näin orapihlaja-aidan takana nopean vilauksen valkoista!? Menin katsomaan, poikasta ei näkynyt. Harakka......Jäi vain kämmeneen lämmin pehmoinen tunne suurella vaivalla hoidetusta poikasesta.
marksaa
Global Moderator
8

Terveisiä Espoosta ja Maarin tornista ja rantakaislikoista ja ponttoonisillalta...
Mitä minä luonnossa näinkään? Mullahan on nyt uudet hienot kiikarit, vihdoinkin...
No ensin näin nuolihaukkoja 1 tai 2 (oli tosi nopeita hyökkäyksiä) nappailemassa sudenkorentoja. Harmaahaikara lensi ruovikossa aivan, aivan läheltä. Isoja valkoposkihanhiryhmiä, useita. Mut sitten ilmestyi iso lintu merikotka ja pian saapui merilokki, muutama muu lintu, saattoivat olla variksia, en hädänhetkellä pystynyt niihin kiinnittämään huomiota, ainoastaan sen, että ne jahtasivat tuota isoa. Mut se ei ollu jotenkin merikotkan värinen. No sitä ihmettelemään, onko se joku suohaukoista, ei se ole sääksi? Se leijaili repaleisine siivenkärkineen - kotka se kyllä on, mut jotenkin blondi.
Nousi ylös, ylös pilvien sekaan? ja lensi hitaasti kohti Munkkiniemeä.
Sit vielä tarkkailua, ei tullut takaisin ja minä kiireesti kotiin.
Käärmekotka nähty Maarin tornista tänään - ja eikun googlaamaan ja hitsi vie mä saatoin juuri sen saman harvinaisuuden nähdä. Kyllä varmaan - tuolle sa näytti.
Raisa
Registered user
11

VAU! Olipa hieno bongaus marksaa, käärmekotka! Tänään sitä ei ainakaan vielä ole havaittu Tringan mukaan. Vitsit, olen vihreänä täällä.. :mrgreen:

Juusolle suurkiitos ihanasta siilikuvasta (pienellä viiveellä..)! Mulla on käynyt silloin tällöin viimekesäinen (luulen) poikanen juomassa heinäkuun helteiden aikaan, ja nyt se koukkaa tätä kautta edelleen, ehkä tavan vuoksi. Olen kuullut sen rouskuttavan koppakuoriaisia. Hyvä syy jättää takapiha kasvamaan valloilleen, eläimet löytävät suojaa ja ruokaa. ;)
what you already know,
~Dalai Lama~

marksaa
Global Moderator
8

Käärmekotka-havainto.
Tänäänhän Suomi oli seis, kaikki istui katsomassa urheilua. Sillä siunaamalla hetkellä, kun sain sen linnun seurantaani, olin tornissa yksin. Hetki aikaisemmin torni oli kuin tramboliini, siellä juoksenteli kirkuvia kakaroita (2), joita pikku äidykkä ei edes kieltänyt. Pitkällä vanhalla laiturilla, vähän etäämpänä, haaveili joku iäkkäämpi pariskunta, ei kiikareita. Eivät seuranneet ympäristöään.
Kaislikossa, jossa kulkee pitkospuut, penkillä istuksi nuorempi pariskunta, joka ei nähnyt edes sitä nenän edestä lentänyttä haikaraa. Kysyin heiltä havaitsivatko sen ison linnun ja hätistelevät linnut, joka tapahtuma oli aivan heidän yläpuolellaan, no eivät.
Se havainto oli aamupäivällä merkitty Maarin tornin havaintoihin, sillä kotiin tullessani n. 13.20 sen käärmekotkan nimen löysin, en ikinä ole edes moista kuullut.
marksaa
Global Moderator
8

Aivan, se merkintä käärmekotkahavainnosta olikin eiliseltä. Mä en kyllä osaa edes tehdä tätä merkintöä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Terveisiä luonnosta”