Lehtopöllö, Viro 2010

Lukittu
Avatar
LcAdmin
Site Admin
Site Admin
Viestit: 149
Liittynyt: 15 Huhti 2009 13:25
14

Lehtopöllö, Viro 2010

Viesti Kirjoittaja LcAdmin »

Kuva


VLC usesr:

Koodi: Valitse kaikki

mms://tv.eenet.ee/kakk
Mettiainen
Registered user
Viestit: 12
Liittynyt: 18 Tammi 2010 18:51
14

Viesti Kirjoittaja Mettiainen »

Hei !
Milloin saadaan katsella taas lehtopöllöä ?
Avatar
Pb
Site Admin
Site Admin
Viestit: 2214
Liittynyt: 11 Syys 2009 08:38
14
Paikkakunta: Espoo, Suomi Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pb »

Hei Mettiainen

Tuolla Viron Looduskalenderin foorumilla on Rennon vastaus tähän kysymykseen (21.02.2010).. viestin sisältö on kutakuinkin seuraava.

Renno on asentanut Aivarin kanssa kameran noin viikko sitten. Nyt kamera lähettää kuvan 30 sekunnin välein, jotta voimme nähdä, mitä pesällä tapahtuu. Kun Klaus tai Klaara saapuu pesälle, tuonne asennetaan vielä tarvittavat laitteet internet-yhteyttä & "elävää kuvaa" varten.

Antennien asennus on hankalaa, aikaa vievää ja kallista, joten haluamme nähdä pöllöt ensin. Voimme tehdä nuo puuttuvat asennukset myöhemmin häiritsemättä pöllöjä. Pesäkolossa on uusi parempi kamera, joka tarvitsee paremman internet-yhteyden ja erilliset antennit. Uusi kamera pystyy näyttämään päivänvalossa värillistä kuvaa mutta pimeässä on käytössä infrapunavalo, jolloin kuva on mustavalkoinen.

Toivottavasti Klaus ja Klaara selviytyvät tämän kovan talven yli (keskilämpötila on ollut -10c ja lumen syvyys keskimäärin 50 cm). Talvi on ollut niille ankara ja kohottaakseen omaa kuntoaan kesän aikana, pöllöt voivat jättää pesimättä vaikeiden talvien jälkeen. Myös tänä vuonna myyräkanta on pieni (myyräkannan luonnollinen vaihtelu 3 vuoden rytmissä). Vuonna 2011 (ennusteiden mukaan) myyräkanta on taas huipussaan.

Jos Kalus ja Klaara eivät tänä vuonna pesi, odotamme niiden pesivän seuraavana vuonna. Toivotaan kuitenkin, että ne ovat kunnossa ja näemme ne pian. Pidetään silmät auki...


Yksittäisiä kuvia pesältä voi katsella tästä linkistä:
Kuva päivittyy 30s välein.
Ei minua varten tarvii keittää... :cb:
Avatar
Molly
Registered user
Viestit: 5111
Liittynyt: 27 Syys 2009 21:09
14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Molly »

:owl: :owl: Olen päivittäin käynyt muutamia kertoja kurkkaamassa tuonne pönttöön, bongaamatta ketään, pöllöjä tai muutakaan :unsure: Mutta kuten Renno tuossa Ploughboyn tänne tuomassa viestissä kirjoittaa, on paljon mahdollista, etteivät edes pesi näin ankaran talven jälkeen.
Toivotaan vielä kuitenkin, ja eniten toivotaan varmaan sitä, että Klaara ja Klaus olisivat selvinneet talven yli, samoin viime vuoden pikku-pöllöt :prayer: Viime vuonna Klaara muni ensimmäisen munan 1.3, joten aikataulusta ollaan ainakin jäljessä...
All the birds have flown up and gone; A lonely cloud floats leisurely by. We never tire of looking at each other - Only the mountain and I. -Li Po-
Avatar
Molly
Registered user
Viestit: 5111
Liittynyt: 27 Syys 2009 21:09
14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Molly »

:owl: :owl: En oikein jaksa enää uskoa pesintään täällä, siis tänä keväänä. Nyt ollaan jo kolmatta viikkoa jäljessä viime kevään aikataulusta, eikä täällä juuri asumisen merkkejä näy....sanoivat - oliko Luontoillassa viime viikolla? -, että tämä kylmä talvi on kyllä verottanut pikku-pöllöjä, mutta aikuiset pöllöt kestävät usein tällaisetkin pakkaset. Ehkäpä Klaara ja Klaus, yhdet lempi-pöllöistäni :love2: tarvitsevat välivuoden kerätäkseen voimia.....
All the birds have flown up and gone; A lonely cloud floats leisurely by. We never tire of looking at each other - Only the mountain and I. -Li Po-
Avatar
Millan
Registered user
Viestit: 6507
Liittynyt: 27 Syys 2009 20:52
14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Millan »

:owl: Niin varmaan käy, välivuosi, ihmeellinen viisaus luonnossa, taas kerran! :owl:
Marita...sääksikummitäti
Avatar
Pb
Site Admin
Site Admin
Viestit: 2214
Liittynyt: 11 Syys 2009 08:38
14
Paikkakunta: Espoo, Suomi Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pb »

Looduskalenderin foorumissa on kirjoituksia ja kuvia Klaaran(ovat varmoja, että tuo olisi Klaara) saapumisesta pesälle jo 14 pv maaliskuuta aamulla klo 4 jälkeen Klausista ei ole vielä havaintoa.
:owl: :smilie_wet_150:

Kuva
Ei minua varten tarvii keittää... :cb:
Avatar
Molly
Registered user
Viestit: 5111
Liittynyt: 27 Syys 2009 21:09
14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Molly »

:snowball: Olipa spesiaali-uutinen, ja hyvä sellainen :chat: Kiitos Ploughboy, että jaksat penkoa foorumeita noin tarkkaan :ornithologist:
Nyt vaan toivomaan kaikkea hyvää :smilie_wet_150: Aamu-viideltä olen usein tuonne kurkkinut, mutta pitääpä muuttaa rytmiä :happyg:
Siis neljältä ylös.....
All the birds have flown up and gone; A lonely cloud floats leisurely by. We never tire of looking at each other - Only the mountain and I. -Li Po-
Avatar
Millan
Registered user
Viestit: 6507
Liittynyt: 27 Syys 2009 20:52
14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Millan »

Suloinen Klaara, on siis selvinnyt itse hengissä. Nyt Klaus kun vielä tulis. Täytyy nyt laittaa kamera auki, onhan siinä äänikin?

Linkki ei aukea, tai ei siis löydy lainkaan. Miten muilla?
Marita...sääksikummitäti
Avatar
Pb
Site Admin
Site Admin
Viestit: 2214
Liittynyt: 11 Syys 2009 08:38
14
Paikkakunta: Espoo, Suomi Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pb »

Millan kirjoitti:Suloinen Klaara, on siis selvinnyt itse hengissä. Nyt Klaus kun vielä tulis. Täytyy nyt laittaa kamera auki, onhan siinä äänikin?

Linkki ei aukea, tai ei siis löydy lainkaan. Miten muilla?

Katso tästä viestiketjun alusta kolmas kirjoitus... siinä kerrottu syy siihen ettei kamera ole vielä auki ja mistä nää yksittäiset kuvat näkyy.
Ei minua varten tarvii keittää... :cb:
Avatar
Millan
Registered user
Viestit: 6507
Liittynyt: 27 Syys 2009 20:52
14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Millan »

Kiitos Pb, se oli vain sellainen ensin valkoinen, tyhjä sivu, josta sitten aukesi kamerakuva erikseen, pienen odottelun jälkeen. Voi mua, olin taas malttamaton. :oops:
Marita...sääksikummitäti
Avatar
Millan
Registered user
Viestit: 6507
Liittynyt: 27 Syys 2009 20:52
14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Millan »

Nyt on lehtopöllönsuloisia kuvia pesäonkalosta Klaaran sivulta. Moskovassa kuvannut abvgd klo 1:19-1:29:


Ja edellisellä sivulla on kuvia kahdesta lehtopöllöstä, toinen pohjalla ja toinen, Klaus, ovensuussa! Jospa sittenkin aloittelevat pesintää.
Marita...sääksikummitäti
Avatar
Molly
Registered user
Viestit: 5111
Liittynyt: 27 Syys 2009 21:09
14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Molly »

Kiitos Millan tuosta toivon kipinästä :owl: Ei tässä meikäläisen passaa kuitenkaan vielä riemusta kiljua, yritän ottaa rauhallisesti :shock: Joskus saatan pettyä kuin kolme-vuotias Elämähän on vasta alussa :chick:
All the birds have flown up and gone; A lonely cloud floats leisurely by. We never tire of looking at each other - Only the mountain and I. -Li Po-
Avatar
Kaari
Registered user
Viestit: 957
Liittynyt: 05 Loka 2009 15:01
14
Paikkakunta: Espoo, Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Kaari »


:owl: Klaara oli äskettäin pesällä, muutaman kerran käväisi jossain, mutta tuli takaisin. Laitoin tohkeissani chattiin juttua, kunnes huomasin, että kaikkihan ovat jo nukkumassa. Klaara vaikutti minusta pieneltä verrattuna viime syksyyn, mutta syksyllä se oli aina siivet levällään poikasten suojana, ehkä se harhautti. :P
Ihan yhtä kauniisti ja tuttavallisesti se katseli ylöspäin :greenstars:
Avatar
Molly
Registered user
Viestit: 5111
Liittynyt: 27 Syys 2009 21:09
14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Molly »

:awake: No voi voi sentään, mitenkäs minä pöllö olen aina väärään aika hereillä, ja toisaalta taas väärään aikaan nukkumassa :x
Kiitos Kaari uutisista, onneksi täällä on paljon vara-pöllöjä :happyg: :ornithologist: :happyg:
P.s Lunttasin Looduskalenterista......niitten mielestä hurjat kosinnat menossa :kiss: ...enimmillään 3 hiirtä ollut pöntön pohjalla, ja se on kuulemma tosi hyvä merkki :hearts: Vaatimatonta touhua, en minä vaan kolmesta hiirestä :whistling:
All the birds have flown up and gone; A lonely cloud floats leisurely by. We never tire of looking at each other - Only the mountain and I. -Li Po-
Lukittu